خرید اسید سیتریک آزمایشگاهی | خرید اسید سیتریک صنعتی | فروش اسید سیتریک

خرید اسید سیتریک آزمایشگاهی | خرید اسید سیتریک صنعتی | فروش اسید سیتریک

خرید اتانول 96 درصد آزمایشگاهی | خرید ایزوپروپیل الکل آزمایشگاهی | خرید اسید سیتریک آزمایشگاهی | خرید هیدروکسید آمونیوم | فسفر چیست | فروش اسید نیتریک

خرید اسید سیتریک آزمایشگاهی | خرید اسید سیتریک صنعتی | فروش اسید سیتریک

خرید اسید سیتریک آزمایشگاهی | خرید اسید سیتریک صنعتی | فروش اسید سیتریک :

خرید اسید سیتریک آزمایشگاهی

مشخصات اسید سیتریک

دمای ذوب: ۱۵۶ درجه سانتی‌گراد
دمای جوش: ۳۱۰ درجه سانتی‌گراد
چگالی: ۱.۶۶۵ گرم بر سانتی متر مکعب در شکل مونوهیدرات و ۱.۵۴۲ گرم بر سانتی متر مکعب در شکل بدون آب
حلال های اسید سیتریک: آب، اتانول، اتر، اتیل استات، دی اتیل اتر
سیتریک‌ اسید
یک اسید‌ ضعیف‌ آلی با فرمول C۶H۸O۷ است. نام دیگر اسید‌ سیتریک جوهرلیمو است. اسید‌ سیتریک به طور طبیعی در میوه‌ها و سبزیجات به ویژه در مرکبات وجود‌ دارد. در بیوشیمی از آن به عنوان یک واسطه در چرخه اسید سیتریک (مانند چرخه تری کربکسیلیک اسید، چرخه کربس و… ) در متابولیسم‌های هوازی بدن استفاده می‌شود.
غلظت اسید سیتریک در مرکبات در محدوده ی ۰.۰۰۵ مول بر لیتر در پرتقال تا ۰.۳۰ مول بر لیتر در لیموترش است، که لیموترش بیشترین غلظت اسید سیتریک را دارد.
بر طبق نمودارها محلول‌های اسید سیتریک جزء محلول‌های بافر با PH بین ۲تا۸ هستند. PH مرکباتی مانند لیمو و پرتقال، به غلظت اسید سیتریک وابسته است.
سالانه میلیون‌ها تن اسید‌سیتریک تولید می‌شود. سیتریک اسید را معمولا به صورت تری بیسیک اسید در نظر می‌گیرند.
اسید سیتریک به دو شکل بدون آب و مونو هیدرات است.
یک شیمیدان آمریکایی گونه‌ای خاص از کپک قارچی به نام آسپرژیلوس را کشف کرد که در تولید اسید سیتریک موثر بود و پس از آن یک شرکت دارویی با این روش تولید صنعتی اسید سیتریک را آغاز کرد.
از ساکارز یا گلوکز برای کشت قارچ آسپرژیلوس در تولید اسید سیتریک استفاده می‌شود. منبع گلوکز، شهد، نشاسته ذرت هیدرولیز شده یا دیگر محلول‌ها می‌باشد. پس از آن که کپک از محلول حاصل خارج شد، اسید سیتریک به واسطه‌ی رسوب با کلسیم هیدروکسید حاصله از نمک کلسیم سیترات به دست می‌آید. تولید صنعتی اسید سیتریک در گذشته و امروزه از طریق این روش بوده است.
یکی دیگر از روش های تولید اسید سیتریک، به روش سنتز شیمیایی تحت شرایط فشار بالا می‌باشد.

خطرات اسید سیتریک

یک اسید ضعیف مانند اسید سیتریک با قرار‌ گرفتن در معرض اسید سیتریک خالص می‌تواند اثرات نامطلوبی داشته‌ باشد. استنشاق اسید سیتریک ممکن است باعث سرفه، تنگی نفس یا گلودرد شود. مصرف بیش از حد به صورت خوراکی ممکن است درد‌شکم و گلو‌درد ایجاد کند. دراثر پاشیدن محلول اسیدسیتریک به پوست و چشم می‌تواند باعث قرمزی و درد شود. مصرف طولانی مدت یا مکرر سیتریک اسید باعث فرسایش مینای دندان می‌شود.

کاربرد اسید سیتریک

اسید سیتریک دارای کاربرد‌های بسیار زیادی است. بیش از پنجاه درصد از اسید سیتریک به عنوان تنظیم‌کننده اسیدیته نوشیدنی‌ها، بیست درصد در سایر مواد‌ غذایی، بیست درصد در مواد‌ شوینده و ده درصد دیگر هم در مواد آرایشی، دارویی و صنعت شیمیایی استفاده می‌شود.
استفاده در مواد غذایی و نوشیدنی‌ها
از پودر اسید سیتریک برای تهیه فلفل لیمو به عنوان چاشنی استفاده می‌شود.به‌ همین‌ خاطر اسید سیتریک یکی از قوی‌ترین اسید‌های خوراکی است که غالبا از اسید سیتریک به عنوان طعم دهنده و نگهدارنده در غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. اتحادیه اروپا استیک اسید را با شماره E۳۳۰ مشخص کرده است. در یک فرم بیولوژیکی برای مکمل‌های غذایی از نمک‌ سیترات استفاده می‌شود. اسید سیتریک در هر ۱۰۰ گرم ۲۴۷ کیلوکالری دارد. از خواص بافری سیترات برای کنترل pH در پاک‌کننده‌های خانگی و دارو استفاده می‌شود. در ایالات متحده آمریکا از اسید سیتریک به عنوان یک افزودنی غذایی استفاده می‌شود که توسط مجموعه قوانین شیمی غذایی آمریکا تعریف‌ شده‌ است.
اسید سیتریک را می‌توان به بستنی به عنوان عامل امولسیون‌کننده برای حفظ چربی‌ها، در کارامل برای جلوگیری از بلوری شدن ساکارز و یا در آشپزی به جای آب‌لیمو تازه استفاده کرد. از اسید سیتریک با بی کربنات سدیم در طیف گسترده ای از فرمول‌های گازی، همچنین برای بلعیدن به عنوان مثال در پودر و قرص و برای مراقبت‌های شخصی به عنوان مثال در سفید‌آب و تمیز کردن چربی استفاده می‌شود. اسید سیتریک جامد عموما در فرم پودر خشک در بازار و سوپر‌مارکت‌ها به عنوان نمک ترش فروخته می‌شود که بسیار شبیه نمک طعام است. از اسید سیتریک جامد در آشپزی به عنوان جایگزینی برای سرکه یا آب‌لیمو که نیاز به اسید خالص است، استفاده می‌شود. همچنین از اسید سیتریک به عنوان رنگ غذا نیز استفاده می‌کنند.
استفاده به عنوان عامل تمیز‌ کننده
اسید سیتریک می‌تواند در آب استفاده شود که باعث بهبود اثربخشی صابون و مواد شوینده می‌شود. اسید سیتریک یک جزء فعال در برخی از محلول‌های حمام و آشپزخانه است. یک محلول با غلظت ۶ درصد اسید سیتریک لکه‌های آب سخت را از شیشه بدون هیچ خراشی حذف می‌کند. از اسید سیتریک می‌توان در شامپو برای شستشوی مو از موم و رنگ کردن مو استفاده کرد.
استفاده در صنعت
از اسید سیتریک برای حل کردن زنگ زدن فولاد و غیرفعال کردن فولاد زنگ نزن و همچنین درEDTA استفاده می‌شود.
استفاده در محصولات آرایشی و بهداشتی، دارویی، مکمل های غذایی و غذاها
اسید سیتریک به عنوان یک ماده اسیدی در کرم‌ها، ژل‌ها و انواع مختلفی از مایعات استفاده می‌شود. استفاده از آن در غذاها و مکمل های غذایی، در سری ماده فرآوری طبقه‌بندی می‌شود.
اسید سیتریک آلفا هیدروکسی اسید است و به عنوان یک ماده فعال در پوست‌های شیمیایی کاربرد دارد.
از دیگر کاربردهای سیتریک اسید می‌توان به عنوان یکی از مواد فعال در تولید بافت‌های ضد ویروسی، به عنوان جایگزین اسید نیتریک در غیرفعال کردن فولاد ضد زنگ، در روند ساخت فیلم عکاسی، به عنوان یک ماده بی‌بو برای سرکه سفید در رنگ‌آمیزی خانه با رنگ‌های اسیدی اشاره کرد.
اسید سیتریک / سیترات سدیم-پتاسیم یک عامل تنظیم‌کننده ی اسید خون است.
در علم بیوشیمی اسید سیتریک در سیکل کربوکسیلیک اسید و سیکل کربس به عنوان میانجی کاربرد دارد.

راهنمای ایمنی کار با اسید سیتریک

راهنمای حفاظت از مجاری تنفسی:
بخار وگرد و غبار مواد شیمیایی ، آلوده و سمی بوده و باعث تحریک دستگاه تنفسی می شوند. لذا حفاظت از دستگاه تنفسی در اینگونه شرایط ضرورت پیدا می کند. از این رو استفاده از ماسک (ماسک ضد اسید) با فیلتری که قابلیت حذف گازهای آلی و معدنی را داشته باشد، الزامی است.
در صورت استنشاق مواد شیمیایی سمی در ابتدا منبع مولد آلودگی را برطرف کرده و فرد را به هوای آزاد ببرید. اگر فرد در تنفس خود دچار اشکال شده بود به وی ماسک اکسیژن وصل کنید و سریعا به پزشک مراجعه فرمایید.

این مطلب را از دست ندهید :
ماده شیمیایی برند شارلو | خرید مواد شیمیایی شارلو | خرید مواد شیمیایی scharlau






















































خرید اسید سیتریک آزمایشگاهی | خرید اسید سیتریک صنعتی | فروش اسید سیتریک

این مطلب را از دست ندهید :
خرید شیشه آلات آزمایشگاهی | مرکز فروش شیشه آلات آزمایشگاهی در تهران

سفیر آزما کیان، شرکت فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی از برترین برند های دنیا

با تشکر مجله دانش شیمی و تیم پایان نامه من

با ما در تماس باشید : 09357007743

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *